Är sociala medier en fluga eller här för att stanna?

Visst är det så att du hör talas om sociala medier lite här och där och mest hela tiden. Men kommer det alltid vara så? Är det inte bara en fluga, eller en sommarkatt som vi gillar nu men kommer att överge så snart hösten är här? Nej, nej och åter nej. Fakta om de sociala medie-plattformarna ger oss en tydlig signal om att detta fenomen är en del av vår verkligehet idag, i morgon och för alltid.

I ett tidigare inlägg funderade vi över vad sociala medier är. Nu vet vi det och jag kommer istället rikta fokus mot fenomenets tillväxt och framtid. Under de senaste åren har vi sett en explosiv tillväxt avseende användandet av sociala medie-plattformar så som Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest och många andra. Jag vågar självsäkert hävda att vi bara har upplevt bebisstadiet av denna nya era och att förståelsen för sociala medier, ännu mer än idag, kommer att vara avgörande för företag och dess verksamheter framöver. Vi har redan kunnat konstatera att sociala medier har en global påverkan, trots att snöbollen bara har börjat rulla. De stigande siffrorna i statistiken talar för sig själv:

The Growth of Social Media v2.0 [INFOGRAPHIC]
Grafik från: The Growth of Social Media v2.0

Ganska fantastik data, inte sant? Undersökningar visar dessutom att hela 42% av alla vuxna internetanvändare använder sig av multipla sociala plattformar. Bland de som enbart använder en plattform så är Facebook det vanligaste valet, även om det inte alltid är så (källa).

Vad tror du om utvecklingen och hur lever du ditt sociala liv online?

2 kommentarer / Lägg till din kommentar nedan

  1. Ja, det finns en hel del argument i grafiken som gör att åtminstone jag är övertygad om att vårt sätt att leva, konsumera och kommunicera för evigt är förändrat. Många aktörer har inte hajat det ännu men jag gillar det skarpt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.