Jag är kidnappad av teknik. Du också?

Jag vill äga min tid och mina tankar och väljer att göra det i så stor utsträckning det går. Vad väljer du?

Ingen visste vilka effekterna skulle bli. Utan någon direkt tanke på långsiktiga effekter så såg vi coola karaktärer på bilder, i filmer och på tv som puffade lite nonchalant på en cigg. Idag vet vi bättre vad rökning leder till och vilka kostnader det för med sig, för individen och för samhället.

Rökning. Smarta teleoner och sociala medier.

Det finns vissa beröringspunkter och likheter här. Som nya företeelser är effekterna något oklara. Det som dock står klart är att båda är starkt beroendeframkallande. Som användare får vi också betala ett pris, såväl för rökning som brukande av sociala medier. Även om det kanske inte står helt klart till en början.

Borde vi reflektera en stund här? Ja, det tycker jag.

Fem tecken på att du behöver semester och detox från teknik och sociala medier

Just nu försöker jag att hålla mig så pass fokuserad att jag mäktar med att skriva den här artikeln. Men det är inte lätt. Här sitter jag i ett enskilt rum. Inga distraherande ljud. Inget öppet kontorslandskap. Min mobil har jag satt på ljudlöst läge och för säkerhetsskull har jag lagt den upp och ner med skärmen mot skrivbordsskivan. Inget ska få störa mig. Den här artikeln ska bli skriven nu. Punkt. Slut.

Men. Trots mina försök att skapa en helt inbäddad och distraktionsfri miljö, helt optimerad för framgångsrikt fokuserat arbete, så spelar min hjärna mig ett spratt.

Kanske har jag fått ett sms? Kanske har någon skrivit om mig på Facebook? Undra om den där intressanta bloggen har publicerat något nytt? Den där grejen som nyheterna rapporterade om, kanske har det hänt något nytt där?

Mobilens makt över mig finns där trots alla mina ansträngningar. Även om jag inte ger den någon uppmärksamhet för stunden. Men den är ju trots allt där. Precis bredvid mig på skrivbordet. Min hjärna skriker att mobilen kan ge mig oväntade glädjestunder, information jag inte borde missa och lättsmält förströelse. Om jag bara rör skärmen och kikar på notiserna så…

Och jag vet det så väl. Genom att gå mina impulser tillmötes så blir det inga ord skrivna. Den här artikeln blir inte av. Det jag egentligen vill göra blir inte gjort. Istället simmar jag runt i det oändliga Internet och sveps ner i en varggrop av statusuppdateringar, Instagrambilder, nyheter, YouTube-filmer, inlägg, artiklar och kommentarer. Jag förlorar tid och avsikt.

Jag har gjort det förut. Alltför många gånger.

Mitt intresse riktas först mot en artikel som verkar meningsfull att ta del av, jag klicka på en länk som omnämns i artikeln och sedan blir jag presenterad för annat rekommenderat innehåll som just den här publicisten tror passar mig. Där hittar jag en film som i sin tur avslutas med en rekomendation om en annan film som kör igång på autoplay innan jag egentligen hunnit fundera om jag vill se den eller inte. Och jag tänker att kanske, kanske finns där något för mig?

Jag tappar tidsuppfattningen för en stund och när jag tillslut noterar den igen så inser jag att en halvtimme av mitt liv är borta. Och jag kommer aldrig få tillbaka just de trettio minuterna av mitt liv.

Att ta en paus från tekniken, minimera distraktioner och omfamna stillhet och ett stillsamt liv är svårt i den tid som vi lever i. De flesta av oss är inte beredda att sluta använda  mobiltelefoner eller sociala medier, den upplevda isolationen från omvärden och skräcken över att missa något är ett allt för högt pris att betala för att våga välja en annan väg. Att säga nej till all typ av teknik är inte heller ett rimligt val.

Så här ser det ut för de allra flesta av oss idag. Det är den här utmaningen vi lever med; att kämpa med en måttlig och balanserad teknikanvändning.

Känner du igen dig?

Ta en stund och fundera om du kan notera en eller flera av dessa fem signaler på att du skulle må bra av semester och detox från det din telefon och din dator för med sig in i ditt liv.

1. Du ägnar det mer tid än du tänkt.

Teknik kan vara som kvicksand, svårt att ta sig ur. Vi har väl alla fastnat efter att ha läst en statusuppdatering eller ett blogginlägg och sedan lagt tid på ännu en artikel, kommentar eller delning? Om du kom till min artikel via Facebook så har du antagligen investerat 5-10 minuter av ditt liv. Men om du efter detta sedan gick vidare ner i kaninhålet som vi kallar Facebookflöde? Då är troligen ytterligare 15-20 minuter av ditt liv är borta, förbrukat på planlöst scrollade genom innehåll som du inte hade en aning om att du behövde i ditt liv och troligen helst skulle vara utan.
Genom att boka in avsiktliga tidsbegränsade block i ditt schema då du ger dig själv tillåtelse att använda tekniken i ditt liv så kan du få en medvetenhet om din användning. Det hjälper dig att hitta ditt sätt att förhålla dig till allt detta.

2. Du känner skuld och missnöje efter.

När jag, av någon outgrundlig anledning, har ätit på MacDonalds så är det alltid samma resa jag upplever. Jag är hungrig. MacDonalds är lättillgängligt. Hamburgaren ser ju bra ut på bilden, första tuggan är okej (eftersom jag är hungrig så är jag inte så kräsen i just denna stund) och jag känner mig hyfsat mätt efter. Till att börja med så känns det alltså rätt ok. I tre minuter. Sedan, ångest. Besöket hos nämnda snabbmatskedja slutar alltid med en stark känsla av ångest och missnöje. Det där var ingen kvalité. Det där berikade inte mitt liv. Det där var inte värt min tid, mina smaklökar, mina pengar och min mage är inte glad.

Jag upplever att många av de stunder som jag använder sociala medier, appar och webbsidor så är det en liknande resa jag genomlever. Det är extremt lättillgängligt och varje sajt, artikel, statusuppdatering och YouTube-film levererar en gnutta av omedelbar tillfredställelse. Det håller mig kvar. En stund. Men allt som oftast så är jag benägen att ångra att jag använt min tid till detta efteråt.

Reflektion är den bästa medicinen för att komma underfund med hur du tar dig fram i världen. Om de medvetna eller omedvetna val du gör fyller dig med skuld, missnöje och negativa känslor så är det kanske läge att du fråga dig om du investerar din tid i rätt saker?

3. Du motiveras av rädslan att missa något.

Mina evenemangsinbjudningar, meddelanden och uppdateringar från vänner och andra vänliga gör det tydligt för mig: Jag har ingen rädsla för att missa saker, eftersom jag alltid kommer att missa något. Detta faktum har växt fram som en självklarhet för mig och det är en frigörande insikt. Det har alltid och kommer alltid finnas mer grejer vi kan delta i, hela tiden. Men tiden är begränsad och att vara ännu mer uppbokade och stressade är inte svaret.
Minimalismen är attraktiv för så många, eftersom det i grunden handlar om att avsiktligt hitta sätt att omfamna det som ger oss mening, samtidigt som vi avlägsnar distraktioner som håller oss borta från det. Vi har inte obegränsat med utrymme, tid eller energi så därför bör vi agera efter detta faktum. När jag landade i denna insikt så började jag fokusera på vad som är viktigt i mitt liv. Kanske detta är en tanke som kan hjälpa dig också?

4. Du upplever en stark längtan efter att kolla av.

Jag har säkert upplevt det 24 gånger under den tid som det tagit mig att skriva denna artikel fram till denna mening. Jag ska bara kolla mailen. Jag ska bara kolla mina sms. Jag ska bara kolla om börsen är upp eller ner idag. Jag ska bara kolla av min favoritgrupp på Facebook. Jag ska bara kolla in nyhetssajten eller vilket väder det ska bli. Jag ska bara…

Forskning har slagit fast att avbrott av olika slag orsakar att projekt och genomförande av uppgifter drar ut på tiden. I genomsnitt tog det cirka 23 minuter för studiedeltagarna att komma tillbaka till uppgiften efter en distraktion. Att “bara” kolla mailen kan alltså potentiellt stjäla 23 minuter från det som är meningsfullt. En fantomvibration i din ficka eller en check för att kolla om skärmen råkar lysa på din mobil är troligen de vanligaste tix som vi moderna människor har utvecklat, som stjäl tid från det som vi egentligen vill och ska ägna vår tid åt. Att proaktivt förebygga att “kolla av” i onödan kan hjälpa. Du kan exempelvis stänga av mobilen när du är med din familj, nära och kära eller koppla på stör ej-läget.

5. Du har aldrig tillräckligt med timmar på ditt dygn.

På min iPhone får jag en veckovis rapport om hur mycket jag använder min mobil. Utan att redovisa all data här så kan jag ändå avslöja att jag använder min mobil långt mycket mer än jag själv var och är medveten om. Vi talar inte om minuter per dag utan timmar. Första dagen jag mätte hade jag plockat upp mobilen 49 gånger och använt den 2 timmar och 32 minuter. Fråga mig inte vad jag gjort med mobilen under denna tid. Jag har ingen aning och det är lite läskigt att vara så omedveten, inte sant?

En del av tiden ägnade jag säkert åt meningsfulla saker men största delen troligen inte. Och när dagen lider mot sitt slut är det inte ovanligt att man känner sig lite stressad över allt man inte fått gjort. Eller hur? Hela dagen har gått och jag skulle ju…! Den stressen du känner då är verklig, men om du kan minska tiden du använder din mobil så kanske du kan leva ett lite lugnare liv och vara mer tillgänglig för det som som betyder något i ditt liv, på riktigt?

Trots medvetna ansträngningar att minimera att prylarna och tekniken äger ditt liv så har de ett subtilt sätt att ta plats och putta ut det viktiga och meningsfulla i ditt liv. Var medveten om det. Frigör din tekniktid och använd den till det som skapar mening i ditt liv. För det är väl det som är målet med allt detta ändå? Att leva ett liv med mening.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.