Inget kommer förbli som de är

Tro aldrig att saker och ting kommer att förbli som de är nu – i morgon eller ens efter lunch. Extra självklart är detta om du jobbar med webben på ett eller annat sätt.

Näringslivet är som ett kaleidoskop – bilden förändras oavbrutet. Att tas på sängen av förändringar är dumt. Du borde veta att förändringar alltid just ska till att inträffa. Lyckligtvis. Annars skulle vi alla ha tråkigt till tusen. Detta är en generell sanning som gäller alla grenar i näringslivet, men en specifik om du som jag jobbar med webben, med SEO, som affiliate och entreprenör. Omvälvningar i näringslivet är det som hindrar dig att stelna till, det som kryddar ditt arbete, det som skapar dina möjligheter.

Varje dag, kanske oftare, ändras regler, ändras prioriteringar, ändras aktiekurser, ändras modet, ändras vädret, ändras metoder, ändras värderingar, ändras andra människor, ändras andra företag, ändras du. Detta gäller i tider av finanskris men det gäller vid alla andra tider och konjunkturer också. Alla dessa förändringar har direkt eller indirekt betydelse för ditt jobb. En sak förblir dock oförändrad: att en del individer i näringslivet klamrar sig fast vid föreställningen att ingenting kommer att förändras. Till och med folk som varit med ett bra tag återfinns i denna kategori. De lever i en overklig värld, och många av dem har magsår.

Så, varsågod och välj. Det finns arbeten där förändringar sker långsamt och utan väsen. Det finns också jobb där varje mail, telefonsamtal, nyhet, blogginlägg ger möjlighet till ett äventyr. Men oavsett vad du väljer så finns det inte jobb där allt förblir vid det gamla. Tack och lov för det säger jag.

Förändringar är som jag tidigare varit inne på inte en negativ sak. Med förändring skapas nya möjligheter. När du ser en förändring komma kan du kanske rätta ditt handlande därefter så att du kan dra fördel av den? Det finns ett ändå bättre sätt att utnyttja förändring: att själv skapa den. Istället för att reagera på förändringar som någon annan satt igång – starta dem själv. Då vet du vad som kommer att hända, och du får namn om dig att vara en nyskapare.

Frasen ”som vanligt” hör med andra ord verkligen inte hemma i näringslivet om du frågar mig. Där är ingenting som vanligt.


Upptäck mer från Håkan Liljeqvist

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.