Mitsubishi Eclipse – lite utöver det vanliga

Min far är en roligt prick. För någon vecka sedan började han tala om att byta bil och diskussionerna kring kösbordet har som vanligt varit entusiastiska från hans sida (vi andra har lyssnat på hans prat lite till och från). Nu är han nybliven glad ägare till en Mitsubishi Eclipse av årsmodell 2006. Bilen har en V6-motor, är framhjulsdriven och har en högst egen stil som jag verkligen gillar. Så pass att jag faktiskt är en smula avundsjuk.

Ifredags var jag och pappa och hämtade en Mitsubishi Eclipse i Laholm. Mitsubishi Eclipse säljs egentligen bara i USA, där den också tillverkas i fabriken i Normal, Illinois. Men engelska Mitsubishi ska börja importera den och i Sverige sköter Mitsubishiåterförsäljaren Laholms Bil AB om detta. Det blev en trevlig utflykt då jag på hemvägen fick chansen att provköra detta muskelpaket.

Misubishi Eclipse

Jag är verkligen inte van vid att köra sportbilar så mina referenser är begränsade och jag har inte mycket att jämföra med. Men hur som helst så erbjuder bilen en hel del ren körglädje med en tydlig känsla av fart och vägkontakt. Jämfört med en modern bruksbil så upplevs bilen förstås något mer stötig. Men så ska det ju vara med en sportbil. Interiören är annars väldigt ombonad och rikt utrustad. Skinstolarna är klart komfortabla och de direkta växlarna ger den rätta racingkänslan. När man väl släppt bromsen och börjar köra så är det riktigt roligt redan vid låga hastigheter. Sedan blir det bara roligare och roligare ju fortare det går.

Mitsubishi Eclipse

Bilen är aningens understyrd och som förare får man därför vara något mer aktiv är vad jag är van vid. Att somna vid ratten är verkligen en bedrift om man kör en Eclipse. Enligt uppgift klarar bilen sprinten från 0-100 km/h på 6,1 sekunder och även om jag inte testade detta så fick jag en tydlig uppfattning om att de 267 hästkrafterna kan skjuta på en hel del även om bilen är tung.

I stora drag kan sägas att jag blev verkligt imponerad av bilen och jag kommer säkert be om att få låna den ett antal gånger framöver.

Fakta om bilen
6-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 95/90 mm, cylindervolym 3 828 cm3. Max effekt 267 hk (196 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 353 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänk, bak multilänk med övre triangellänk, dubbla längsgående och enkelt tvärgående stag.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 235/45 VR 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 457, bredd 184, höjd 138, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt 1 630, maxlast ca 320. Tank 64 liter.

Fartresurser*
Toppfart 214 (begränsad) km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 6,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
ca 1,2 liter per mil vid blandad körning. CO2 XXX g/km.

*= enligt tillvarkaren


Upptäck mer från Håkan Liljeqvist

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 kommentarer / Lägg till din kommentar nedan

  1. Oj då! Det där verkar ju inte så bra. Återstår att se om farsans bil kommer att börja krångla. Det var ett bra exempel på konsumenter som via internet kan framföra sin åsikt om produkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.