Strategi och taktik för webben

Hur skapar man verklig affärsnytta och digital lönsamhet? Hur ser den optimala modellen ut för att jobba med internetstrategi? För närvarande lägger jag mycket tid och energi på att fördjupa mig ännu mer i dessa frågor. Intuition är bra. Till en viss punkt.

webbstrategiVill man komma ännu längre och verkligen skala upp stort så är jag övertygad om att intuition skall kompleteras med en väl genomarbetad webbstrategi med väl definierade mål, en tanke om hur målgruppen ser ut, hur man når dem och hur man får dem att realisera affärsmålen på bästa sätt. Sedan en handlingsplan, ett genomförande, en kontinuerlig utvärdering av de definierade målvärderna. Effekterna av det strategiska arbetet följs alltså upp utifrån de målsättningar och mätpunkter som fastställdes i projektets inledning. Utifrån denna utvärdering ytterligare sker sedan justeringar och finlir för att alltid bli bättre.

Just med tanke på att detta just nu upptar mina arbetsdagar så tycker jag det skulle vara extremt intressant att höra hur du/ni jobbar med er eller era kunders webbstrategi, från ax tilll limpa. Jag vill lära mig mer och kommer värdesätta din input i frågan väldigt mycket. På ett mentalt plan har jag alltså satt mig i skolbänken och ger mig nu tid till fördjupning. Så kommentera, maila mig, ge mig läxor, förhör mig och lär mig det du kan om webbstrategi. Man blir aldrig fullärd. Speciellt inte i detta ämnet.

Vill du veta mer om vad jag tänker i detta stora ämne så kom tillbaka hit till bloggen framöver. Det lär bli en hel del mer skrivet om detta här.


Upptäck mer från Håkan Liljeqvist

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

5 kommentarer / Lägg till din kommentar nedan

  1. hehe, njae, var nog inte så jag tänkte. Mest att jag slåss av ditt nya intresse. Du ställer frågor som är lite ovanliga(I positiv bemärkelse) och det antyder också, förändring tycker jag. Därav min fråga.

  2. Men din fråga var väldigt träffsäker Christian. Även om det inte handlar om att jag förkovrar mig för att byta yrke så handlar det om att jag anser att mina gamla modeller och sanningar alltid kan ifrågasättas. Jag är delvis kritisk till min egen metod och min egen kunskap. Ett mantra för mig är att jag aldrig får bli ”färdig” eller hamna i ett konformt tänk. Därför läser jag också Cluetrain med stor behållning. Tack för tipset! ;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.