Det snackas mycket sociala medier och ofta ganska så slentrianmässigt. Men vad är sociala medier och varför ska du bry dig? Det här är min definition.
Sociala medier är ett samlingsbegrepp för en speciell kommunikativ möjlighet online. Det utmärkande är möjligheten att i hög grad kunna interagera. Jag tänker att egentligen är detta som vi numera kallar för sociala medier något som har funnits allt sedan internet var en bebis. Det som har hänt under de senaste 10 åren är dock att vi har sett en ökning i både antalet plattformar och användandet av sociala medier.
Att detta kommunikativa, interaktiva fenomen idag har fått samlingsnamnet sociala medier beror på att användarna brukar det i en social kontext som innefattar konversationer, kommentarer och skapande av användargenererat material (bilder, text, ljud, filmer och andra kommunikativa uttryckssätt) som skapar kopplingar, känslor, åsikter och sociala band mellan användarna. Och det pågår hela tiden.
Att publicera olika typer av innehåll har blivit så mycket enklare under senare år. Det är definitivt en grundorsak till att vi nu har en rekordstor användning av sociala medier. Nu krävs det inget tekniskt kunnande för att skapa innehåll och sprida det i ett snabbt ökande antal plattformar. Numera är det inte ens svårt att skapa en egen plattform som man äger själv (exempelvis blogg eller community med egen domän på webbhotell), hyra utrymme eller lämna spår av sig själv på andras revir (exempelvis lämna kommentarer eller gästblogga på andras bloggar etc.). Dagens webb har helt enkelt förändrat allt. Du och jag och alla andra aktörer i denna värld kan inte bara förhålla sig till ”en-till-många-kommunikation”. Idag lever vi i en värld där det är ”många-till-många-kommunikation” som vi engagerar oss i. Och vi älskar det!
Som sagt, vi älskar det. Som individer. För företagen som försöker få ut sitt budskap till marknaden är känslostormarna kring fenomenet sociala medier något svalare och mer kluvna. Det kommunikativa skiftet från masskommunikation enligt modellen ”en-till-många” till relationsmarknadsföring som är anpassad till en social kontext, ”många-till-många”, har gjort att många marknadsavdelningar helt har tappat självförtroendet, känner sig vilsna eller oförstående inför det faktum att saker som funkat tidigare inte längre funkar lika bra (och i framtiden inte alls?). Somliga har förlorat spelet här och fler kommer att göra det eftersom man inte har kunnat ta till sig och förstå de nya spelreglerna. Men, jag vill belysa möjligheterna för de är stora och många.
Skiftet och den ökade användningen av sociala medier ger både möjligheter och ansvar. Den uppenbara möjligheten utgörs av den stora mängd data som kunderna gör tillgängliga genom sociala medier. Jag lovar dig att denna data får marknadsförare att hoppar av glädje. Men, och detta men är själva hallonsylten i hallongrottan, den verkliga magin ligger dock i möjligheten att odla varaktiga och skalbara relationer med företagets kunder genom sociala medier. Det är också där ditt online-ansvar till dina kunder börjar ta form. Precis som dina kunders beteende har skiftat, så har deras förväntningar på ditt beteende.
Tack vare webben blir marknader bättre informerade, smartare och ställer mer krav på egenskaper som de flesta företag saknar. Marknaden består nämligen av konversationer (och du bör ta dig tid att fördjupa dig i detta resonemang).
Oavsett om ditt företag lyssnar på dessa konversationer och engagerar sig i dem eller inte – kunderna har just nu konversationer i dessa sociala medier som är relevanta för er verksamhet. Så ser det ut nu, och då är det bra att vara en del av denna konversation, eller hur?
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.