Nätet är världens största butik. Där kan du i lugn och ro titta igenom det enorma utbudet av varor som finns tillgängligt och sedan få dem levererade direkt hem i din egen brevlåda. Utbudet är ofta större på nätet, priserna lägre, du behöver inte ta hänsyn till några öppettider och dessutom slipper du trängas. Det är inte så konstigt att näthandeln har ökat lavinartat de senaste tio åren. Men trots att det finns så många fördelar med att handla på nätet är det också viktigt att vara väl förberedd. I den här artikeln har vi samlat några tips inför handeln på nätet och råd om vad du ska tänka på såväl före som efter ditt köp.
Lagar som skyddar dig
Precis som vid all annan handel så finns det lagar och regler som skyddar dig som konsument. Handlar du varor och tjänster över internet gäller den så kallade E-handelslagen. Den ställer krav på exempelvis vad en säljare måste informera köpare om och vilka tekniska hjälpmedel som måste finnas när man ska lägga en beställning på nätet. Det finns också en annan lag som gäller vid handel på nätet, nämligen Distans- och hemförsäljningslagen. Det är samma lag som gäller när du exempelvis handlar på postorder eller av en telefonförsäljare. I den lagen återfinns bland annat din rätt till 14 dagars ångerrätt. Tänk på att om du handlar i nätbutiker utomlands så gäller inte de svenska konsumentlagarna. Dock har du alltid rätt till 7 dagars ångerrätt om du handlar i nätbutiker baserade inom EU.
Handla av privatperson
Om du handlar av en privatperson så gäller inte de konsumentskyddande lagarna. Det innebär att du exempelvis inte har samma rätt till ångerrätt eller samma möjlighet att reklamera varan. Därför är det väldigt viktigt att du innan köpet tar reda på ifall du handlar av en privatperson eller om det är ett företag du handlar av. Du bör också vara noga att läsa den information som finns kring varan och studera eventuella bilder noggrant, allt för att slippa bli besviken när du får hem din vara. Undvik också att lämna ut bankkonto- eller kontokortsuppgifter.
Innan ditt köp
Innan du handlar på internet bör du alltså kontrollera ifall du handlar av en privatperson eller av ett företag. Om det är ett företag som säljer produkten så bör du kolla upp ifall det är ett seriöst och etablerat företag. Du kan till exempel kolla ifall företagets kontaktuppgifter tydligt anges? Se efter ifall det finns möjlighet att få snabb och enkel kontakt med kundtjänsten. Ett tips är att googla på företagets namn eftersom det finns många sajter på nätet som recenserar och betygssätter såväl varor och tjänster som företag och då kan du se vad andra kunder tycker om företaget. Det finns också en stämpel som seriösa e-handelsföretag kan få, nämligen Trygg E-handel.
Vidare bör du läsa på om den produkt du tänker köpa så att du vet att det är det du vill ha. Nästa steg är att fundera över priset. Vad är det som ingår i priset och vad tillkommer? Låter priset för bra för att vara sant? Hur betalar du säkert och tryggt? Hur lång är leveranstiden och hur levereras varan hem till dig? Hinner du få varan om du ska använda den vid ett speciellt tillfälle? Till sist bör du kolla upp ifall du har någon ångerrätt, reklamationsrätt och hur hög fraktkostnaden blir ifall du ska skicka tillbaka varan? Finns det garanti och hur länge räcker den i så fall?
Betala över nätet
Det finns många olika betalningssätt för e-handel. Några av de vanligaste betalningsalternativen är:
- Faktura – du betalar efter att du fått hem dina varor
- Postförskott – du betalar i samband med att du hämtar paketet på Posten
- Kontokort och kreditkort – du betalar med ett kontokort, exempelvis VISA eller Mastercard
- Direktbetalning via bank – du betalar med din internetbank
- Paypal, Paynova eller liknande mellanhänder – du betalar i förskott, men pengarna ligger kvar hos betalningsföretaget tills du fått hem varan och godkänt den
- E-plånbok – du sätter in pengar i förväg till en så kallad e-plånbok och därefter använder du den för att betala när du handlar på nätet
Om det företag som du tänker handla ifrån endast erbjuder förskottsbetalning bör du vara extra försiktig, likaså vid postförskott. Det finns alltid en risk att man betalar och sedan inte får någon vara, alternativt att man betalar för att hämta ut sitt paket och sedan visar det sig innehålla exempelvis en tegelsten istället för den vara man beställt. Man bör också undvika att handla via sitt eget bankkonto och inte heller lämna ut sitt vanliga kontokortsnummer. Ett bra alternativ är att använda sig av en faktureringstjänst alternativt en mellanhand eller e-plånbok.
Efter ditt köp
Även om man är noggrann och tänker igenom sitt köp väl så kan det gå fel. Det kanske är så att ingen vara levereras alternativt så är den trasig vid leverans. Eller så motsvarar inte varan vad du förväntat dig, alternativt att du helt enkelt bara ångrar ditt köp. Har du då handlat av ett företag finns alltid möjlighet att reklamera eller returnera varan. Spara alltid kvitton och e-postkommunikation fram tills att din vara är mottagen och du känner dig nöjd med köpet. Spara också originalkartongen eftersom det underlättar om du ska skicka tillbaka varan. Om du anser att det är något fel på varan har du rätt till reklamation och kan då exempelvis kräva en ny vara, reparation, lägre pris, häva köpet eller att helt enkelt hålla inne betalningen. Samma sak ifall varan inte levereras inom angiven tid, till exempel en bröllopsklänning som levereras först efter bröllopet trots att du beställt den i god tid. Vid reklamation ska säljaren stå för returfrakten. Vid retur däremot (ångrat köpet) så är det du som köpare som står för frakten. Vid eventuella tvister kan du vända dig till konsumentvägledningen i din kommun och därefter Allmänna reklamationsnämnden.
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.