Därför ska du inte snacka skit i din profession (och inte annars heller)

Sarkasm, antydningar och löje är klumpedunsens vapen.
Försök. Säg något subtilt nedsättande om en konkurrent till din chef. Vad händer? Du lyckas förmodligen rubba chefens förtroende för karlen. Men vad har du ställt till för dig själv? Chefen måste misstänka – medvetet eller omedvetet – att du gör på samma sätt för att skada honom. Tror du inte?

Medelmåttor som kommit så långt de kan komma i näringslivet använder massor av tid för att försöka dra ned andra till sin egen medelmåttiga nivå. Gör inte det själv. Du behöver inte ta avstånd från dem – bara du inte följer deras exempel.
Du kan lära dig mycket om ett företag genom att lyssna till hur de som jobbar där talar om varandra, om kunder och leverantörer. Deras kommentarer avspeglar ömsesidig respekt eller avsaknad därav, andan i företaget, graden av samarbete, hur mycket folk har att göra och om ledningen har grepp om företaget eller inte. Om folk har tid och lust att skvallra om varandra, visar det att de inte har tillräckligt mycket att göra.
Skämttecknarnas favorit, dricksvattenstationen eller kaffeautomaten, har förlorat sin position som den viktigaste centralen för kontorsskvaller. Telefonen har tagit över, och den har många fördelar. Alla har en mobil eller en telefon på sitt arbetsbord. Den ger sken av att man arbetar. Gå genom vilket till synes flitigt arbetande kontor som helst: hälften eller fler av alla som sitter där talar i telefon. Lyssna på vad de säger, och du finner att mindre än hälften av dem talar jobb. Många talar om varandra.

På vissa kontor pratas det tillräckligt mycket smörja för att det ska räcka för en hel syjunta av gamla fröknar. Så fort någon lämnar rummet blir han eller hon ett samtalsämne.
Kontorssnack om kollegor kanske är kul – det måste vara det, eftersom det är så vanligt – men det är ett dyrt nöje. Det tar tid, distraherar, är slöseri med själsliga krafter och det är ett säkert tecken på svaghet och otrygghet hos den som pratar.

Vad är då kontentan av allt detta? Vad vill jag komma? Jo, för att vinna framgång i näringslivet, eller i livet i stort (personligen gör jag ingen skillnad eftersom jag i min person är mitt företag), behöver du all hjälp du kan få. Du får stöd av andra genom att underbygga dem, inte genom att dra ned dem. När du har någon kritik eller något negativt att säga om någon, ha då modet att säga det till honom eller henne direkt, eller i hans närvaro. På så vis undviker du att ens ge intryck av att gå bakom ryggen på folk.

Om du är framgångsrik kan du räkna med att det snackas om dig bakom din rygg. Undvik att göra likadant själv. Det är det ynkligaste man kan ta sig för.


Upptäck mer från Håkan Liljeqvist

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.