Inhouse SEO eller SEO-konsult? Vad är roligast?

Twitter är en perfekt plats att kommunicera med likasinnade och hitta bollplank för sina frågor, tankar och idéer. Det fick jag ett fint kvitto på i fredags då jag under taggen #svSEO (en tagg som används av folk i Sverige som är intresserade av sökmotoroptimering) ställde följande fråga:

hakan_liljeqvist_tweet
(länk till tweeten)

Alltså, under vilka förutsättningar tycker svenska SEO-nissar (dvs folk inom branschen plus e-handlare och andra prospects/hangarounds som jag) att det är roligast att jobba med sökmotoroptimering? Är det roligast att jobba med inhouse SEO eller som konsult med flera olika kunder och uppdrag?

Frågan kan tyckas vara utslängd på en höft utan någon speciell tanke om vad jag ville få ut av den. Men, faktiskt, lite mer respekt än så har jag faktiskt för mina vänner på twitter. Frågan grundar sig nämligen i många dagars funderingar kring vilken form som eventuellt skulle passa mig bäst och det känns lite avgörande för hur jag ska jobba framöver. Efter många år som affiliate och med en ansenlig mängd kunskap om SEO och Internetmarknadsföring så börjar jag nu nämligen bli sugen på något nytt. När jag ställde frågan på twitter så var det någon som undrade om jag sökte nytt jobb men så är det inte direkt. Det jag söker är nog snarare en mer diversifierad verksamhet i mitt företagande, nya utmaningar och nya sätt att jobba. Jag är som ni märker inte riktigt klar över vad detta kommer att innebära rent konkret.

Som jag ser det idag så kommer jag alltid vara verksam som affiliate. Men utöver det, hjälpa andra företag/organisationer med sin internetnärvaro? Gå in som delägare/affärsängel i något annat företag och bidra med min kompetens? Starta en e-handel (som ju är ett klassiskt steg för många som börjat som affiliates) eller något annat som jag inte ens kommit på ännu? Jag vet inte vad men jag väljer att vara helt transparent i mina funderingar så att allt intellektuellt kapital därute (dvs du och alla andra som läser detta) kan hjälpa mig att komma fram till detta. En sak är jag dock säker på, livet som entreprenör och egenföretagare är mig allt för kärt för att jag ska välja bort det. Att jobba inhouse som anställd är därför tämligen uteslutet i mina funderingar just nu, men om jag själv skulle vara delägare i detta eventuella företag så blir saken en annan.

Okej, där fick ni en liten bakgrund till varför frågan ställdes och kanske kan ni känna att det är lite mer värt att svara på min fråga på grund av detta. Ni kommer helt enkelt göra mig en tjänst och ge mig lite hjälp att komma fram till ett svar på vad framtiden ska innehålla :)

Tillbaka till frågan… Det roliga var att svaren inte lät dröja på sig. Snart hade jag fått sex svar där två direkt svarade att rollen som konsult är att föredra, två jobbade helst inhouse och två andra föredrog kombinationen av båda världarna och/eller förklarade att det i stor grad beroende på uppdrag och uppdragsgivare. Anders Karlsson var väldigt generös då han svarat utförligt på min fråga i ett blogginlägg som publicerades i lördags. Här förklarar han varför han föredrar inhouse-arbetet. Även Urban Grotherus tweetade som svar att ett blogginlägg i detta ämne kommer framöver på hans blogg. Ser fram emot det med stort intresse då Urban alltid är seriös och har en bred erfarenhet (när hans blogginlägg är skrivet så kommer det självfallet en hänvisning till det här).

christian_rudolf
Svar från Christian Rudolf på twitter. Tack för input i frågan!

De svar jag fick pekar på en del saker att fundera över. Rollen som SEO-konsult är mer varierande då du jobbar mot flera olika kunder och med flera olika projekt. Du riskerar därför inte att du ”fastnar” i ett tråkigt jobb (om det dyker upp). Samtidigt nämnde något att det innebär en jakt på nya kunder (såklart) och att du måste vara lite försiktigare i ditt arbete då du inte vill riskera att vara orsak till en ”Interflora”, dvs att din klients webbsida blir bestraffad av rimliga eller orimliga skäl.

De som framhöll inhouse som deras första alternativ menade att det gav bättre förutsättningar att jobba långsiktigt med sökmotoroptimeringen samtidigt som det också nämndes att man då kunde våga vara lite mer aggressiv och risktagande. Det sistnämnda antar jag inte kan gälla om man har en anställning på ett företag som SEO-resurs (om man vill ha anställningen kvar)? Svaren pekade med andra ord inte entydigt i en viss riktning utan mycket ”beror på”. Att det blir så är ganska självklart eftersom arbetsgivare, kunder, kontext och förutsättningar varierar kraftigt. Det viktiga är nog att komma på vart man själv trivs bäst i detta landskap och att våga ta ansvar för att man ska hamna där.

Att ställa en fråga på twitter kan med andra ord vara ganska så fruktbart och till alla som svarade vill jag skicka ett tack via denna bloggpost. Tack! Era svar väger in i mina framtida beslut och kanske kan den här bloggposten nu också vara till hjälp för någon annan som går i samma eller liknande funderingar.

Har du mer input att ge mig angående frågan eller de funderingar som är upphovet till frågan så hojta till i kommentatorsfältet eller på twitter. Ditt engagemang kommer garanterat göra mig glad.


Upptäck mer från Håkan Liljeqvist

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.