När jag kikar i statistiken för mina webbsidor så kan jag otvivelaktigt konstatera att sökmotorerna, och då främst Google, spelar en helt avgörande roll för om mina sajter ska få några besökare eller ej. Att 70 – 80% av besökarna hittar till mina sajter via sökmotorer säger det mesta (till denna blogg kommer drygt 70% av alla besökare via sökmotorer). De sajtägare som inte har noterat sökmotorernas betydelse för hur välbesökt och framgångsrik deras webbplats är bör genast vakna upp och se sanningen i vitögat. Men hur fungerar egentligen dessa sökmotorer?
För vanliga Internetanvändare är en sökmotor en hemsida vars funktion är att de skriver in sökord eller sökfraser i ett formulär för att förhoppningsvis hitta den informationen de letar efter på Internet. För oss som bedriver affärsmässig verksamhet på nätet är sökmotorerna det enskilt viktigaste skyltfönstret där vi bör synas när någon söker efter något som kan relateras till vårt erbjudande eller vår verksamhet.
Rent tekniskt består sökmotorerna av automatiserade webbsides-besökare, även kallade spindlar, bots eller crawlers, som ständigt söker av webben efter nytt innehåll.
Spindlarna följer upp länkar de hittar på olika sidor för att på nästa sajt följa upp de länkar som finns där och allt indexeras efter speciella algoritmer i jättelika databaser. Dessa algoritmer försöker sökmotor-företagen av naturlig orsak hålla hemliga i så stor utsträckning som möjligt. Dessa algoritmer avgör nämligen hur olika webbplatser kommer att ranka i sökmotorerna vid sökningar på olika ord och sökfraser.
Vid en sökning på en sökmotor så söker alltså inte sökmotorn på Internet utan i de index som sammanställts av Internet. Sökmotorernas regler och viktning av betydelse är därför viktigt att förstå så att man får en fördelaktig position i dessa index och därmed också får en bra position vid sökningar.
Att komma etta i sökresultatet är målet eftersom det kommer att generera många intresserade besökare. De sajter som hamnar på sidan två eller ännu längre ner i sökresultatet kan inte räkna med att få speciellt många besökare från sökmotorerna.
Kunskapen om hur man rankar väl är därför av stor betydelse för om du ska lyckas med din webbplats. Denna kunskap är till och med så pass viktig och avgörande att den skapat en hel industri av specialister som hjälper kunder med att prestera bättre i Google och andra sökmotorer.
Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som det brukar förkortas, är en gren inom internetmarknadsföring som går ut på att placera sin webbplats så högt upp som möjligt på sökmotorers sökresultatlistor på rätt sökord. De två huvudsakliga delarna i SEO är göra sin webbplats mer relevant med hjälp av optimering och mer populär med hjälp av länkar.
Sökmotorerna är alltså avgörande för dig som vill lyckas på nätet och som sajtägare är det viktigt att du skaffar dig kunskaper om hur du kan göra din webbsida så sökmotorvänlig som möjligt samt hur du optimerar för de nyckelord som kan kopplas till din verksamhet, dina tjänster eller ditt område. Även om du väljer att anlita någon så bör du lära dig grunderna i sökmotoroptimering eftersom du då både blir en bättre beställare samt att du kan följa upp det arbete som görs och själv avgöra ifall det givit något resultat.
Lägger du lite tid på att lära dig mer om hur sökmotorer fungerar och vad de gillar och inte gillar så kommer du dessutom inse att du kan göra mycket av sökmotoroptimeringen på egen hand. Du får dessutom en större förståelse för hur webben fungerar.
Kunskap om SEO finner du såväl på nätet (exempelvis på SEO-forum.se) som i böcker. Känner du att du varken har tid eller möjlighet att skaffa dig kunskapen eller känner att du behöver mer resurser för att göra ett bra SEO-arbete så finns såklart en rad aktörer på marknaden som kan hjälpa dig, exempelvis min vän Christian Rudolf på SEO-byrån TopDog. Möjligheterna är många och uppsidan är enorm.
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 kommentarer / Lägg till din kommentar nedan