De som jobbar professionellt med sökmotoroptimering (SEO) har en tendens att förklara sin kunskap på ett så komplext sätt som möjligt. Antagligen handlar det om att framställa sig själva som auktoriteter inom ett ämnesområde som man vill framställa som komplext. Varför? Jo, då kan du skriva högre belopp på fakturorna och kunderna vågar inte fråga dig om vad du håller på med då de känner att de riskerar att framstå som okunniga.
Känslan är; det där verkar så svårt och komplext att jag säkert behöver sökmotorkonsultens hjälp och det är nog bäst att jag inte frågar honom om något (de är i 99% av fallet en han) utan bara betala.
Därför tycker jag att det är extra befriande att två stora profiler på den svenska SEO-scenen har tagit en paus från eventuell prestige, tänkt till, fattat pennan och skrivit en bok som gör sökmotoroptimering begripligt för alla och envar. Boken heter Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla och är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Enligt min mening ska de ha en eloge för att de avmystifierar ämnet. Den attityden är klädsam men, som sagt, dessvärre ovanlig i SEO-branschen.
Det jag tycker att författarna gör bra är att de håller sig till kunskap som med säkerhet går att verifiera som bra metoder för sökmotoroptimering. Det florerar nämligen otaliga tankar och idéer om vad som skapar bra positioner i sökmotorer och alla har inte någon förankring i verkligheten. Så blir det såklart när Google delvis och av förklarliga skäl, håller sina rankningskriterier hemliga. Det mest kontroversiella ställningstagandet som författarna gör är att det ibland kan vara en god idé att köpa länkar. De är dock noga med att påpeka att det strider mot Googles riktlinjer och att det bör ske under ordnade och högst kontrollerade former. Busigare än så blir det inte.
Bokens upplägg är enligt mig enkelt, okomplicerat och kan med lätthet omvandlas till ett praktiskt utförande av sökmotoroptimerande. Redan i förordet så tar författarna läsaren i handen och tar honom eller henne sedan metodiskt igenom processen det innebär att sökmotoroptimera på ett korrekt och bra sätt. Språket är ovanligt bra för att vara en svensk fackbok och för egen del så lyckades jag läsa igenom den på mindre än en dag (på bb-mottagningen på Ryhovs sjukhus i Jönköping, i väntan på att vårt andra barn skulle göra entré på vår jordglob, vilket i sig är ett helt annat blogginlägg). Det gör att jag vågar säga att du också kan ta till dig innehållet och jag rekommenderar att du gör det om du har någon som helst närvaro och/eller affär på nätet.
Som du kanske märker så tycker jag att en bok som denna behövs. Skälet till min åsikt är att jag vid flertalet tillfällen har mött företagare som betalat för värdelösa SEO-tjänster och jag blir lika bedrövad varje gång jag stöter på det. Extra sorgligt är det eftersom SEO enligt min mening är den mest effektiva och lönsamma metoden att marknadsföra sig online. Om man gör det rätt. Men det är knappast den känslan som de lurade kunderna har efter att ha betalat saltade fakturor för något som i bästa fall inte har bidragit till någon förbättring eller, i sämsta fall, försämrat deras ranking på Google.
Att vara den utsatta kunden som inte själv har kontroll är inte en position du behöver ta ifall du läser den här boken. Att investera två hundralappar och en dag för att läsa boken kan därför vara mycket lönsamt. Om du sedan dessutom omsätter de kunskaper som boken ger dig så kommer du vara ett antal steg närmare den position som boken har som titel, guldläge på nätet.
Så, lär dig grunderna i konsten att sökmotoroptimera och ta själv kontrollen över din internetnärvaro. Detta gäller vare sig du tänker kavla upp ärmarna och göra jobbet själv eller bli en bättre beställare med kunskap nog för att kunna ställa rimliga krav på den byrå eller sökmotoroptimeringskonsult som du anlitar för att göra jobbet.
Lite metainfo kring detta inlägg: I sammanhanget vill jag ge Christian ett tack för att han skickade ett exemplar av denna bok till mig. Och för de läsare som undrar hur det gick på BB så kan jag glatt informera om att det gick fint. Välkommen till familjen Ebbe!
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.