Nu har jag sett den i trafiken vid flertalet tillfällen och jag tror faktiskt att den ligger rätt i tiden. Vad är det jag babblar om? Jo, nya Saab 9-5 som på många sätt kan sägas vara något av en ödesbil för Saabs framtid.
Något som jag tycker är intressant kring lanseringen är hur bilen marknadsförs på nätet. Saab har helt enkelt gjort det omöjligt att missa att de lanserar sin nya 9-5. De har gjort flera filmer om modellen som beskriver krockprov, utveckling och visar intervjuer med cheferna och de verkar spridas runt om på Internet. YouTube är tydligt ett av de strategiska verktygen de använder sig av.
Jag hoppas verkligen att denna bilmodell ska göra en fortsättning möjlig för Saab och jag är enormt nyfiken på kommande modeller från konstellationen Saab och Spyker där arvet från GM inte finns med.
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Riktigt roligt att se att de börjar använda YouTube som en seriös del av PR-kampanjen. Men jag tror video-skaparna måste lära sig utnyttja skillnaden mellan sättet man tittar på TV och sättet man surfar runt på videosajter bättre.
30- och 60-sekunders filmer med häftiga bilder och en liten bit musik i bakgrunden känns rätt meningslösa online. Internet-tittaren blir troligen mycket mer engagerad av videos som den här från ABB: http://www.youtube.com/watch?v=SOESSCXGhFo