Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla

Strax innan jul damp det ner ett mess från Michael Wahlgren som är en känd profil inom den svenska sökmotoroptimeringsbubblan. Extra kul eftersom vi egentligen inte har någon relation sedan tidigare. Michael Wahlgren är en av grundarna till företaget Pineberry vars fokus är sökmotoroptimering och sökordsannonsering på Google samt Facebook-annonsering. Han är också en av författarna till boken Guldläge på nätet, han leder Sökpodden, föreläser och, vilket var en nyhet för mig, är också aktuell med en ny bok som handlar om Google AdWords. Det var just denna bok – Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla – som var anledningen till att Michael hörde av sig till mig. Han undrade helt enkelt om jag var intresserad av ett läsexemplar. Självklart var jag det!

Boken utkommer den 16 januari men jag har alltså förmånligt nog fått ett läsex och har precis läst igenom boken och vill delge den intresserade några av mina tankar och reflektioner kring den.

Författarnas mål med boken är att förklara AdWords på ett lättförståeligt och enkelt sätt så att jag och du kan göra vår annonsering på AdWords mer lönsam. Har de lyckats med detta? Ja, jag är nog benägen att säga att de faktiskt har skapat ett utmärkt första steg in i AdWords-världen.

En lättbegriplig bok

Språket är enkelt och läsningen flyter på rätt enkelt. Faktum är att jag läste igenom boken på ett par timmar. Visst, den rymmer en del knepiga begrepp, speciellt för den som inte alls är van vid termerna inom digital marknadsföring, men bokens sista avsnitt består föredömligt nog av en ordlista som löser detta problem.

Vad handlar boken om?

Författarna för snabbt och naturligt in oss läsare i en introduktion i Google AdWords. De argumenterar för varför vi ska använda oss av det i vår marknadsföring, de passar på att avliva några myter kring AdWords och de förklarar hur och varför annonsering kompletterar sökmotoroptimering. Att använda AdWords som ett testverktyg för hur man ska prioritera i sitt arbete med sökmotoroptimering tycker jag personligen är extra intressant och värdefullt (för närvarande snurrar begreppet “lean” en del i mitt huvud och kanske är det just därför jag vill lyfta just detta lite extra).

Sedan presenteras vi för en grundtanke som bildar en process i tre steg för hur författarna anser att man bör jobba med Adwords. Dessa tre delar i arbetsprocessen är 1) strategi, 2) genomförande och 3) utvärdering. Alla delar är lika viktiga.

Delen om strategi väcker frågor om varför du ska annonsera, vilka mål du har, var du ska annonsera geografiskt och vilken budget du ska ha. Svaren på dessa frågor utgör din strategi.

Kapitlet om genomförande är av naturliga skäl det mest omfattande i boken. AdWords kan uppfattas som en djungel vid en första anblick men med denna boken som guide menar jag att du kommer känna dig bekvämare. Jag tänker inte återberätta bokens innehåll men kan kort säga att den inte behandlar allt du kan göra i AdWords. Det hade krävt en mångdubbelt tjock bok. Istället har författarna valt att dra grundprinciperna, beskriva AdWords uppbyggnad, ett rekommendera sätt att sätta upp konto, kampanjer och annonsgrupper. Du får också en hel del taktiska tips om hur du får ut så mycket värde som möjligt av din annonsering. Som sagt, genomförandeavsnittet är inte på något sätt heltäckande men det fungerar väl som en kickstart och kompassriktning för den som vill komma igång på ett bra sätt.

Om du inte mäter, analyserar och utvärderar dina resultat så vet du inte om du lyckas med din annonsering. Därför är det tredje steget, utvärderingen, viktig. Här behandlas vilka verktyg du kan använda, vilka nyckeltal som du bör lägga vikt vid och vad du kan testa att göra om du inte uppnått önskat resultat.

Jag tycker det är en klok process som boken beskriver och jag tycker att man inom många områden gör klokt i att fokusera på processen istället för slutresultatet. Genom att ständigt jobba med och förbättra processen får man, mest troligt, ett bättre resultat över tid.

Vad tycker jag då om boken som helhet?

Jag är personligen ingen grym Google AdWords-person då jag känner mig mer hemma med att optimera webbplatser för det organiska söket. Där har mitt huvudfokus varit när vi snackar Google. Därför upplevde jag boken som ett trevligt tillskott av kunskap. Till och med så att jag är sugen på att omsätta det jag lärt mig i ett kommande projekt.

För den som har mer rutin av Google AdWords kan nog boken vara lite för basic även om repetition av redan förvärvade kunskaper ibland kan väcka nya tankar och idéer.

Kontentan är därmed ett starkt köpråd till den som är novis på ämnet.

Och titeln på boken då? Tja, det är ju tydligt att de här grabbarna är vana vid att skriva titelrader vars syfte är att skapa klick och konvertering 😉

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *