MySpace till salu och nya ägare till Delicious

Sajter kommer och sajter går. Endast Google består. Eller?

SvD.se skriver idag att den sociala nätverkstjänsten MySpace är till salu. Ägaren News Corp köpte sajten 2005 för ca 580 miljoner dollar, vilket då motsvarade drygt 4,5 miljarder kronor. Men nu ser man alltså MySpace som en belastning och letar efter intressenter som kan tänkas vilja köpa sajten. Prislappen sägs ligga någonstans runt 100 miljoner dollar.

Det enorma värdetappet beror så klart på konkurrensen från främst Facebook. För en månad sedan rapporterades en minskning av användare på MySpace med 49 procent till 36,1 miljoner användare jämfört med samma period föregående år. Det är det största tappet i sajtens historia, vilket skall jämföras med konkurrenten Facebook som i mars hade över 600 miljoner aktiva användare världen över.

Att vända denna nedåtgående trend tror jag blir svårt och det ska därför bli ytterst intressant att se om det är någon som är villig att anta utmaningen.

Idag noterade jag även nyheten om att bokmäkessajten Delicious har fått nya ägare. Yahoo har sålt denna tjänst till grundarna av YouTube, Chad Hurley och Steve Chen (YouTube ägs numera av Google). Undrar just vad de har för framtidsplaner för denna klassiska webbtjänst?

Vad dessa två nyheter visar är vilken föränderlig värld Internet utgör. Dessa nyheter ger även mod att våga utmana de redan etablerade eftersom förändringstakten troligen inte kommer att minska under de kommande åren.

En reaktion på ”MySpace till salu och nya ägare till Delicious

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.