I ett superintressant blogginlägg skriver Glenn Stovall om hur han stärkt sina färdigheter i att skriva och vad det har betytt för honom. Vad jag kan förstå så jobbar han som frilansande programmerare. Den enligt mig viktigaste insikten som han förmedlar är att det finns en stor kraft i att tydligt förklara det värde som man levererar. Det gör hela skillnaden mellan honom och en programmerare som bara kan ta hälften av det timarvodet som han gör. Ett axplock ur hans text:
Value is hard to define. If you are selling your service to other businesses, then there are three main points that define value:
- You save your clients time.
- You make your clients more money.
- You reduce the risk your client faces.
Anytime you can point this out to clients, especially if you can do it with numbers, I highly encourage that you do so. If Freelancer Greg tells a client “I built a new automated email system”, and Freelancer Jill tells a client “I built a new automated email system, which could increase conversions by 10%, which would increase annual revenue by $60,000″, which one do you think the client feels better about giving money to? Which one do you think has an easier time charging more?
Glenns blogginlägg ger en rad klockrena exempel på hur han har vässat sin kommunikation och hur skrivandet har blivit ett viktigt verktyg i hans verktygslåda. Han förklarar att skrivandet kan vara vägen till att kunna höja arvodet, att öka kundnöjdheten och till att skala sina affärer.
Kontentan är att alla entreprenörer, frilansare och företagare bör plocka fram skribenten i sig. Det kan göra sjukt stor skillnad och det är därför mitt länktips för dagen är Glenns blogginlägg.
Upptäck mer från Håkan Liljeqvist
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Snyggt, din egna titel var ett exempel det ;-)
Tack Christian! Glenns inlägg fick mig att tänka till och ja, rubriken på mitt blogginlägg är nog ett resultat av det :)
Lämnar dig ett gäng relevanta länkar
https://blog.bufferapp.com/headline-formulas
http://ia701201.us.archive.org/24/items/Breakthrough-Advertising-by-Eugene-M-Schwartz/21002597-Breakthrough-Advertising-by-Eugene-M-Schwartz.pdf
http://ia701201.us.archive.org/24/items/Breakthrough-Advertising-by-Eugene-M-Schwartz/21002597-Breakthrough-Advertising-by-Eugene-M-Schwartz.pdf
http://www.leverable.com/buzzfeed/
http://www.startupmoon.com/the-dark-science-of-naming-your-post-based-on-studying-100-blogs/
http://www.slideshare.net/ColinPost/the-copywriters-handbook
njoy
Otroligt :) På något sätt har det alltid känts som du är min mentor och nu stärks den känslan. Tack för att du delar med dig Christian!
Lungt, jag har en evernote fullproppat av sådant där men glömmer alltid bort att jag ägnat år att bygga den ;-)
Huvudsaken du läser och ändra beteende när du får ny kunskap