Hur jobbar en webbstrateg och vad är egentligen en webbstrategi? Det här är första delen i en levande bloggserie om webbstrategi. Levande? Jo, med det menar jag att jag kontinuerligt kommer att justera texten med diverse. Det innebär att denna text inte gör anspråk på att vara en komplett redogörelse över ämnet webbstrategi, den är … Läs mer
Om du får välja vad gör du helst – konsult-rollen eller utveckla egen produkt/tjänst? — Håkan Liljeqvist (@hakanliljeqvist) 20 februari 2014 Ge mig gärna er input i frågan ovan, på twitter eller lämna en kommentar nedan så blir jag glad.
Det här är en film från en session på SSWC 2013 där Per Torberger delar med sig av sin kunskap om content marketing. På ett imponerande sätt lyckas han förklara och avmystifiera begreppet content marketing. På en knapp halvtimme hinner han också bjuda på en hel del goda råd om hur man gör det, strategiskt … Läs mer
Har du ett sammanhang? Vem känner du dig besläktad med? Vilka personer beundrar du? Vilka inspireras du av? Ibland har jag haft lite svårt att förstå mig på mig själv och alla de olika hattar jag tar på mig. Kanske känner du likadant ibland? Men nu har jag hittat en nyckel till att skapa lite … Läs mer
Index är ett av alla dessa begrepp som man ofta stöter på i samma andetag som orden aktie, börsen och marknaden nämns. Men vad är egentligen ett index och vad kan vi läsa ut ur ett index? Idag ska jag ta en djupdykning i detta begrepp så att vi kan reda ut det en gång … Läs mer
I blogginlägget jag skrev i förra veckan så snackade jag lite om varför bolag väljer att gå till börsen. Jag pekade då på vad företagen vinner på detta men konstaterade också avslutningsvis att en börsnotering även innebär nya tuffare krav på bolagen. Vilka krav en noteringen ställer är fokus för detta blogginlägg.
Ett bolag som vill introducera sina aktier på börsen måste vara berett på att noteringen ställer krav som ett onoterat bolag inte allt behöver ta hänsyn till. Den enskilt största förändringen gäller informationsplikten och det allmännas rätt till insyn i bolagets verksamhet. Kraven kan dock upplevas som besvärliga att leva upp till. Företagen måste avsätta mer tid och vanligen inrätta nya administrativa rutiner för att klara kraven. Dessa krav finns utförligt reglerade i ett noteringsavtal som upprättas mellan börserna och vart och ett av de noterade företagen.
Illustration: Håkan LiljeqvistDe formella kraven under ett verksamhetsår innebär bland annat att företagen skall sammanställa och offentliggöra en bokslutskommuniké, en årsredovisning och att de ska lämna information vid bolagsstämman och delårsrapport. Dessutom är företaget skyldigt att ge information vid speciella händelser och beslut i bolaget, som till exempel förändringar i ledningen och styrelsen, större investeringar, betydande vinster och förluster, förvärv eller försäljning av företag liksom större avvikelser från tidigare lämnade resultatprognoser. Ett oeftegivligt krav är också att all denna information måste ges till alla intressenter, de stora dagstidningarna, Stockholmsbörsen eller den lokala börs som företaget är noterat vid, nyhetsbyråerna, personalen och så vidare.
Det här är något väldigt bra för oss aktiesparare eftersom det är en förutsättning för att vi ska ha möjlighet att skaffa oss kunskap och information om företagen vi värderar, utvärderar och eventuellt investerar våra pengar i. Att vi aktiesparare löpande informeras om vad som händer i olika bolag ger oss underlag för att eventuellt omvärdera våra nuvarande investeringar och kanske ger det oss skäl att agera. För mig är exempelvis bolagets årsredovisningar en given start vid en analys av ett bolag då de ger ett nödvändigt underlag att basera mitt ställningstagande om att investera eller inte göra det. Årsredovisningar är nämligen en rik källa att ösa ur för den som vill lära känna ett företag i grunden och i Sverige är de offentliga handlingar.
Avslutningsvis kan vi alltså konstatera att en notering av ett bolag spelar stor roll för graden av öppenhet, det kräver en tyngre administrativ apparat hos bolaget i fråga men för oss aktiesparare och andra externa investerare är denna transparens en nödvändighet för att fatta rationella investeringsbeslut. Med andra ord, en övervägande bra grej.
Men hur drar man då bäst nytta av alla denna informationsspridning? Hur ska man tolka och värdera finansiell info, årsredovisningar och vart hittar man all denna information som vanlig aktiesparare? Eftersom detta är klart relevanta frågor så står de numera på min lista över frågetecken som jag ska räta ut till utropstecken i kommande blogginlägg här på Spara & Placera. Låter det intressant så ”stay tuned” ;)