Två svenska tungviktare inom SEO, Markus Jalmerot och Christian Rudolf, som båda råkar tala fantastiskt fin skånska delar i dessa två filmer frikostigt med sig av sina tankar och insikter. Har du inte redan sett dessa intervjuer så tycker jag det är väl investerad tid att göra det nu. Här finns nämligen en hel del…
Alla inlägg i Sökmotoroptimering
Föreläsning: Introduktion till sökmotoroptimering
Det här inlägget blir en aning internt eftersom presentationen nedan antagligen är mest intressant för de som var med på min föreläsning i torsdags men jag väljer ändå att dela den här, främst för deltagarnas skull. Ni får ta det för vad det är; en presentation utan föreläsare och därmed en ganska så haltande framställning…
Guldläge på nätet är boken som gör sökmotoroptimering begripligt för alla
De som jobbar professionellt med sökmotoroptimering (SEO) har en tendens att förklara sin kunskap på ett så komplext sätt som möjligt. Antagligen handlar det om att framställa sig själva som auktoriteter inom ett ämnesområde som man vill framställa som komplext. Varför? Jo, då kan du skriva högre belopp på fakturorna och kunderna vågar inte fråga…
Inhouse SEO eller SEO-konsult? Vad är roligast?
Twitter är en perfekt plats att kommunicera med likasinnade och hitta bollplank för sina frågor, tankar och idéer. Det fick jag ett fint kvitto på i fredags då jag under taggen #svSEO (en tagg som används av folk i Sverige som är intresserade av sökmotoroptimering) ställde följande fråga: (länk till tweeten) Alltså, under vilka förutsättningar…
Strategi för det löpande SEO-aktiviteterna
På SEOmoz finns det otroligt mycket att läsa och lära för alla som vill lära sig om sökmotoroptimering. Exempelvis har de ett stående inslag på deras blogg som de kallar för Whiteboard Friday. I fredags tyckte jag att det var speciellt intressant eftersom jag just nu jobbar med att utforma en metod och strategi för…
Ligger du inte i topp på Google så finns du inte
Via Anton som i sin tur funnit bilden hos i Ducedos Jaiku-flöde fann jag denna bild (katten på råttan och råttan på repet…). Enligt en färsk bok som jag läser just nu så är det hela 84% som inte tar sig till botten av sidan två i Googles sökresultat. 65% klickar aldrig på de sponsrade…