Jag vill ta hål på en myt. AdWords, att annonsera via Googles annonsaktioner, är inte alls komplicerat. Det är definitivt inget som du bör låta någon annan sköta ifall du har tiden att göra det själv. Komplexiteten är nämligen minimal, i motsats till vad många företag säger som försöker sälja in detta till höger och vänster.
Fördelen med att ta kontroll över denna typ av annonsering själv är att du på sikt troligen kommer kunna genomföra kampanjer som är betydligt effektivare än om du skulle låta någon annan lägga upp och administrera dem. Effektivare, både sett till ekonomi och förmåga att locka trafik till din sajt.
Via bloggen Backend Media fann jag denna pedagogiska film från Google där grunderna i AdWords beskrivs på ett lättfattligt sätt.
Alltså, sköt din AdWords kampanj själv. Lägg på luren när något företag ringer upp dig för att sälja annonser i andra hand på Google om det inte är så att du behöver ha hjälpen av tidsbesparingsskäl.
Se också denna slide för att undvika några av de vanligaste misstagen som görs i AdWords-kamapanjer
Vill du ha konsultation eller vidare utbildning i AdWords så ställer jag gärna upp. Att sköta sina AdWords kampanjer själv kommer nämligen att bespara dig mycket pengar.