Det har blivit enklare att vara en kritisk konsument och jämföra priser mellan olika företag som säljer den vara som du vill köpa. Men det finns anledning att vara riktigt kritisk till de söksvar du får hos Prisjakt, Pricerunner, Compricer, Luftgrop och andra sajter som säger sig vara på konsumentens sida. Syftet med dessa sajter är nämligen inte enbart att vara konsumentupplysande, utan att tjäna pengar.
I en undersökning(*) som jag tog del av idag så visar resultatet att det är svårt att säga hur stor del av marknaden som faktiskt jämförs på flera av dessa sajter. Däremot står det klart att alla sajter gärna tar betalt av de företag som finns med i deras listningar. Det är till och med så att flertalet av jämförelsesajterna exponerar företag mer beroende på hur mycket de betalar. Detta oberoende om de erbjuder det bästa priset för konsumenten eller ej.
För mig finns det ingen annan slutsats att dra än att de egentligen fungerar mer som någon slags reklamplats. Visserligen är det så att företagen i många fall bara behöver betala då de syns med sin logga eller banner, när de får trafik från dessa prisjämförelsesajter eller om besöken från dessa sajter genererar en faktisk kund som köper något (de får då en viss procentsats av det belopp som kunder köper för).
Jag tycker att det är viktigt som konsument att känna till detta även om jag inte vill avråda någon från att använda dessa tjänster. Förutom att granska vilka företag eller produkter som finns med och hur granskningen görs (vilka ingående variabler som avgör hur man rankar olika produkter, tjänster och företag) kan man exempelvis också också ta reda på vilka företag eller produkter som inte är med. Kanske finns det fler som borde varit med men som undanhålls dig för att de inte betalar något till jämförelsetjänsten du använder?
Exempelvis har säkert du precis som jag upplevt att en prisjämförelse på två olika webbsidor har givit helt olika resultat. Dessutom har de inte ens listat samma försäljningsställen trots att det är samma vara. Konstigt? Knappast, eftersom det många gånger bara är de som är beredda att betala som får vara med.
Sammantaget bör du som konsument alltså vara kritisk till denna typ av prisjämförelsetjänster även om de kan vara en bra hjälp för att hitta bästa priset på olika saker. Sluta inte använda dem men var medveten om att de inte är oberoende. De är inte till hundra procent på din sida utan fungerar även som reklamplatser.
* Undersökningen som gjorts om prisjämförande tjänster finns omnämnd i boken Köpsmart av Gunilla Welander.